CNN razkriva: "Rusija preizkuša taktike v sivi coni, ki so tik pod pragom vojne"

Rusko osebje, povezano z vojsko in varnostnimi službami države, naj bi vohunilo v evropskih vodah, medtem ko so prikrito delali na ladjah, ki prevažajo rusko nafto, so za CNN ekskluzivno razkrili zahodni in ukrajinski obveščevalni viri.
Od začetka invazije na Ukrajino leta 2022 je Rusija zgradila tako imenovano "floto v senci", v kateri je več sto tankerjev. Te ladje izvažajo rusko nafto iz pristanišč na Baltskem in Črnem morju kljub zahodnim sankcijam, s čimer Kremelj vsako leto zasluži stotine milijonov dolarjev.
V zadnjih mesecih so nekatere od teh ladij – pogosto registrirane v tujih državah – tik pred izplutjem dobile dodatne člane posadke, poročajo ukrajinske obveščevalne službe. CNN je pridobil dva seznama posadke, kjer prevladujejo neruski člani, a se na dnu dokumentov pojavita tudi dve ruski imeni skupaj s podatki o njunih potnih listih.
Dodajanje Rusov z varnostnim ozadjem na ladje flote v senci je v evropskih prestolnicah povzročilo nemalo skrbi, saj kaže, kako drzno delujejo taktike Kremlja.
Več obveščevalnih virov je za CNN potrdilo, da so nekateri izmed teh moških zaposleni pri skrivnostnem ruskem podjetju Moran Security. Po njihovih besedah gre za plačance, ki so prej delali za ruske zasebne vojaške izvajalce, kot je zloglasna skupina Wagner.
Po podatkih ukrajinskih in zahodnih obveščevalcev so osebje podjetja Moran namestili na več tankerjev, pri čemer so bili pogosto edini Rusi na krovu.
Moran je zasebno varnostno podjetje s povezavami z rusko vojsko in obveščevalnimi službami, pravijo zahodni obveščevalni viri. Ameriško finančno ministrstvo ga je, da bi okrepilo pritisk na Rusijo, leta 2024 sankcioniralo, ker je zagotavljalo "oborožene varnostne storitve" za ruska državna podjetja.

Nadziranje kapitanov, fotografiranje objektov ...
Ukrajinske obveščevalne službe so začele zaznavati prisotnost teh varnostnikov na ladjah pred približno šestimi meseci.
Eden od zahodnih obveščevalnih virov je dodal, da so pripadniki Morana z ene od ladij fotografirali evropske vojaške objekte. Več podrobnosti ni želel razkriti.
Rusi na ladjah naj bi po besedah Oleksandra Stahneviča iz ukrajinske zunanje obveščevalne službe nadzirali kapitane, saj ti večinoma niso ruski državljani. To oceno je potrdil tudi eden od zahodnih virov: "Skrbijo, da izvajalci delujejo v skladu z interesi Kremlja."
Evropske varnostne službe vse bolj skrbi prisotnost teh Rusov na ladjah, saj je flota v senci pogosto ob obalah evropskih držav, kar povečuje tveganje za vohunjenje.
Varnostni uradniki menijo, da je nameščanje oboroženih oseb z vojaškim ozadjem na te ladje še eno orodje v arzenalu hibridnega vojskovanja Kremlja, zasnovanem za povzročanje motenj v Evropi. Obveščevalni viri so za CNN dejali, da so ti moški sodelovali tudi v sabotažah, a niso podali dodatnih informacij.
"Vsakomur, ki ima vsaj malo pojma, je jasno, da ti ljudje prejemajo ukaze ruske države – a to je težko dokazati," je dejal Jacob Kaarsbo, nekdanji danski obveščevalec.
CNN je z ugotovitvami ukrajinskih in zahodnih obveščevalnih služb, da Moran deluje v usklajevanju z rusko obveščevalno službo ter sodeluje pri vohunjenju in sabotažah po vsej Evropi, soočil Alekseja Badikova, ki je po podatkih ameriškega finančnega ministrstva direktor podjetja. V telefonskem pogovoru je Badikov za CNN povedal, da je namestnik direktorja Moran Security Group in da je "večinoma" v Sankt Peterburgu. Obtožbe o vohunjenju in sabotažah je zanikal.
Kaj je pokazala rekonstrukcija dejavnosti enega od tankerjev
CNN je na podlagi ukrajinskih obveščevalnih podatkov, ocen zahodnih obveščevalnih služb ter analize satelitskih posnetkov in podatkov o pomorskem prometu rekonstruiral nedavno dejavnost podjetja Moran na eni izmed ladij.
Gre za tanker z imenom Boracay, ki je pod sankcijami in je v zadnjih treh letih večkrat spremenil ime ter uradno registracijo.

Dva ruska državljana sta se po podatkih, do katerih je prišel CNN, 20. septembra vkrcala na Boracay v baltskem pristanišču Primorsk blizu Sankt Peterburga. Satelitski posnetki in podatki o sledenju ladij so potrdili, da je bila ladja na ta dan dejansko zasidrana v pristanišču.
Moška nista bila klasična pomorščaka. V seznamu posadke sta bila opisana kot tehnika. Bila sta edina Rusa na ladji, medtem ko so preostali člani posadke prihajali iz Kitajske, Mjanmara in Bangladeša.
Ukrajinska zunanja obveščevalna služba je identificirala oba moška, CNN pa je njuni imeni preveril še pri zahodnih obveščevalnih virih.
Eden od njiju je nekdanji policist, ki je po podatkih zahodne obveščevalne službe nekoč delal za rusko zasebno vojaško podjetje Wagner. Noben od njiju nima omembe vredne spletne prisotnosti, njuna dejanska dejavnost na ladji Boracay pa ostaja nejasna.
Na vprašanje, ali lahko potrdi, da sta moška delala za podjetje Moran Security, je Badikov za CNN dejal: "Nisem v položaju, da bi to lahko potrdil." Ob dodatnih pritiskih novinarjev je odgovoril, da "nima pojma".
Med enim od predhodnih potovanj ladje Boracay julija letos je bil na krovu moški, ki je služil v specialni policijski enoti ruskega notranjega ministrstva, še en pa je imel kot naslov registracije navedeno rusko obrambno ministrstvo, kažejo podatki ukrajinske zunanje obveščevalne službe.
"Zdi se, da vodijo ladjo"
Številne ladje flote v senci potujejo po Baltskem morju, ki je pomembna pomorska točka ob meji več držav Nata, med drugim Danske in Švedske, ki pozorno spremljata ladje, ki plujejo mimo.
Danski morski piloti, ki se vkrcajo na tankerje in pomagajo pri navigaciji, pravijo, da so na ladjah pogosto Rusi, ki se obnašajo, "kot da so glavni" in so sovražno nastrojeni do inšpektorjev.
"Osebno sem bil na vsaj dveh ladjah flote v senci, kjer je večina posadke neruske, potem pa na seznamu kar naenkrat vidiš enega ali dva Rusa," je povedal Bjarne Caesar Skinnerup, eden najizkušenejših pilotov danske službe DanPilot.
Včasih so nosili uniforme, enkrat celo maskirno uniformo ruske mornarice. "Na ladji se zdi, da imajo večjo moč kot kapitan," je povedal za CNN.

Julija je danska pilotska služba DanPilot poslala elektronsko sporočilo danski Upravi za izredne razmere, v katerem je zapisala: "Vse več je poročil o ladjah, ki imajo nekaj dodatnih članov posadke, verjetno Rusov, ki nosijo vojaške uniforme in so zelo dejavni pri fotografiranju, med drugim tudi pri fotografiranju mostov."
Tiskovni predstavnik švedske obalne straže je medtem za CNN navedel, da so že prej opazili moške, za katere se je zdelo, da ne sodijo na trgovske ladje. Višja poveljnica švedske mornarice Ewa Skoog Haslum pa je že lani dejala, da so nekateri tankerji, povezani z Rusijo, v Baltskem morju prevažali "antene in jambore, ki običajno ne sodijo na trgovske ladje".
Sumljive povezave z droni
Ladja Boracay je septembra pritegnila pozornost, ko je prevažala rusko nafto v Indijo. Dva dni po odhodu iz Primorska, 22. septembra, se je namreč nahajala ob danski obali – ravno takrat, ko so neznani droni motili promet na letališču v Köbenhavnu, drugi pa so leteli v bližini danskega vojaškega oporišča.

Policija je takrat preiskovala, ali so ladje v okolici izstrelile drone, a ni izpostavila nobenega osumljenca. Sledenje ladji pa je pokazalo, da je Boracay 24. septembra potovala ob zahodni obali Danske, ko so nad mestom Esbjerg in bližnjimi letališči zaznali dodatne drone.
Zahodni obveščevalni vir je za CNN dejal, da je "časovno ujemanje med incidentom in prisotnostjo ladje na območju sumljivo".
Nekaj dni pozneje se je francoska vojska vkrcala na Boracay ob obali Bretanje, potem ko ladja ni mogla dokazati svoje narodnosti. Dronov niso našli. Šele takrat so odkrili, da sta bila med posadko tudi dva Rusa. Po podatkih virov sta bila zasebno zaslišana.
Kitajski kapitan je bil aretiran in obtožen "neupoštevanja navodil." Ladja je od septembra plula pod zastavo Benina, a so francoski tožilci začeli preiskavo zaradi "manjkajoče dokumentacije o narodnosti in registraciji ladje."
Takrat francoske in danske oblasti niso želele komentirati, ali je bila francoska preiskava ladje Boracay povezana z incidenti z droni nad Dansko.

Nekdanji obveščevalec Jacob Kaarsbo je dejal, da čeprav ni mogoče dokazati, da so bili ti moški usposobljeni operaterji dronov, "ti fantje niso zgolj nedolžni mornarji ... precej verjetno je, da so sposobni upravljati drone".
Badikov pa je to domnevo zavrnil in za CNN dejal, da je "popolnoma noro", da bi "tanker s surovo nafto izstreljeval drone nad Dansko". "Če bi želeli uporabljati drone, bi jih izstreljevali z ribiških ladij, ne pa z velikih naftnih tankerjev," je dejal, saj naj bi bilo "to tehnično nevarno in tega nihče ne bi počel".
Eden od evropskih obveščevalcev je medtem za CNN povedal: "Naše delovno izhodišče je, da so bile ruske ladje vključene v vsaj nekatere izmed nepojasnjenih incidentov z droni v bližini evropskih obal."
Novi vodja britanske zunanje obveščevalne službe, Blaise Metreweli, pa je ta teden dejal, da "nas Rusija preizkuša taktike v sivi coni, ki so tik pod pragom vojne," kot so "droni, ki preletavajo letališča in baze" ter "agresivna dejavnost v naših morjih, tako nad kot pod gladino".
Ukrajinski obveščevalni viri so CNN-u posredovali imena osmih ruskih moških, ki so bili na krovu drugih ladij flote v senci in so v preteklem letu pluli po podobni poti okoli Evrope. Več jih je bilo povezanih z rusko vojsko.

Tesne vezi z Wagnerjem
Podjetje Moran Security Group, ustanovljeno leta 2009, ima po podatkih zahodnih obveščevalcev močne vezi z Wagnerjem, rusko vojsko in obveščevalnimi službami.
Dva nekdanja direktorja Morana, Evgenij Sidorov in Vadim Gusev, sta leta 2013 ustanovila Slavonic Corps – zasebno vojaško podjetje, iz katerega je pozneje izšel Wagner. Telegram kanali, povezani s skupino Wagner, so objavljali vsebine, na katerih so pripadniki podjetja Moran prikazani na morju, podjetje pa je bilo pred več kot desetletjem dejavno tudi pri boju proti piratom ob obali Somalije.
Profili na družbenih omrežjih nekaterih pripadnikov podjetja Moran prav tako kažejo, da so bili povezani s skupino Wagner. Ta je bila razpuščena, potem ko je leta 2023 njen takratni vodja Jevgenij Prigožin sprožil neuspešen upor v Rusiji.
Na svoji spletni strani skupina Moran navaja, da išče "aktivne ali upokojene častnike, ki so služili v enotah posebnih sil in so opravili vsaj dve napotitvi na misijo."
Predsednik podjetja Moran, Vjačeslav Kalašnikov, je upokojeni podpolkovnik ruske varnostno-obveščevalne službe FSB, medtem ko sta dva izmed vodilnih članov, navedenih na spletni strani podjetja, nekdanja poveljnika jedrskih podmornic.
Skupina oglašuje širok nabor storitev: mednarodno logistiko, fizično varovanje na morju in kopnem, pa tudi obveščevalne operacije. Po podatkih ukrajinske obveščevalne službe so bili pripadniki podjetja Moran prisotni v Siriji, kjer so podpirali zdaj že odstavljen režim Bašarja al Asada – podobno kot skupina Wagner.

V lanskoletni objavi ameriškega ministrstva za finance je bilo navedeno, da podjetje "nudi oborožene varnostne storitve in je delovalo na podlagi pogodb z ruskimi državnimi podjetji." Zgodovina podjetja Moran je pestra. Zdi se, da je bilo podjetje v Rusiji zaprto leta 2017, nato pa je naslednje leto odprlo pisarno v Gruziji, kar je bila po podatkih iz tamkajšnjega poslovnega registra kratkotrajna prisotnost. Zdaj je Moran Security registriran tako v Moskvi kot v Belizeju, skupina pa očitno pridobiva novo, vse obsežnejšo, nalogo.
Kaj naj stori Evropa
Ker se zdi, da se ruska senčna flota širi tako po obsegu kot ambicijah, se Evropa sooča z občutljivo dilemo.
Danski pomorski pilot Skinnerup meni, da bi moralo priti do strožjega skupnega mednarodnega ukrepanja za prestrezanje ladij brez zavarovanja in ustrezne registracije – kar velja za številna plovila v senčni floti.
Ali si to upamo narediti? Kajti kakšen bi bil odziv Rusije?" se je vprašal. "Zato danska vlada še ni ukrepala, saj smo izjemno majhna država, in če naj storimo kaj takega, mora to biti skupna evropska odločitev," je sklenil.
Avtorji izvornega CNN prispevka: Victoria Butenko, Saskya Vandoorne, Katie Polglase, Pallabi Munsi, Tim Lister in Darya Tarasova
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje